ŚRODOWISKO
ZAANGAŻUJ SIĘ
KONTAKT
-
Fundacja WWF Polska
ul. Usypiskowa 11
02-386 Warszawa
kontakt@wwf.pl
Obecny model konsumpcji „użyj raz i wyrzuć” jest nie do utrzymania. Oznacza rosnącą górę odpadów, większą emisję gazów cieplarnianych i szybkie wyczerpywanie zasobów planety. To zagrożenie dla nas ludzi, ale także całej naszej planety. Musimy działać mądrzej...
Pandemia pokazała jak bardzo jesteśmy uzależnieni od „jednorazowych” tworzyw sztucznych. Każdy miesiąc jej trwania to 89 milionów zużytych maseczek i 76 milionów rękawiczek na świecie. 2020 rok przyniósł wzrost rynku opakowań z tworzyw sztucznych i rosnącą górę odpadów. Na przestrzeni ostatnich 65 lat produkcja plastiku na świecie wzrosła z 2 milionów do 348 milionów ton rocznie, z czego aż 40% to opakowania. Co zrobić? Tak jak przyroda funkcjonuje w zamkniętym cyklu obiegu wody, tlenu, fosforu czy azotu, tak my, ludzie, musimy przestawić się na gospodarkę obiegu zamkniętego.
To model w którym wartość surowców, materiałów i gotowych produktów jest zachowana tak długo, jak to możliwe, przy jednoczesnej minimalizacji odpadów. Z kolei surowce w powstałych odpadach są używane ponownie. Piszemy o tym na naszej stronie internetowej: https://www.wwf.pl/ekonsumpcja.
Zależność między nadmierną i niewłaściwą konsumpcją, a degradacją topniejących zasobów Ziemi pokazaliśmy w kampanii Ograniczone Środki.
Na świecie jest nas, ludzi, już niemal 8 miliardów. Do końca stulecia przybędą prawdopodobnie kolejne trzy. Wykarmienie takiej liczby osób to dla planety olbrzymie wyzwanie. Produkcja żywności to pierwszy i najważniejszy czynnik wymierania zwierząt i roślin, bo wiąże się wylesianiem i przekształcaniem naturalnych ekosystemów pod plantacje i hodowle. Co musimy zrobić? Ograniczyć spożywanie mięsa i jeść więcej warzyw i owoców, jeść produkty lokalne nie marnować jedzenia, a produkty, które mają szczególnie duży wpływ na wylesianie kupować z certyfikatami. W 2019 roku zainicjowaliśmy Polską Koalicję ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego (PKZOP), która stworzyła bazę wiedzy z pytaniami i odpowiedziami na temat samego oleju palmowego, jego certyfikacji oraz kwestii zdrowotnych. Dzięki przeprowadzonym badaniom, opisanym w Raporcie z badania poziomu certyfikowanego oleju palmowego w Polsce, koalicja przeprowadziła serię szkoleń dla przetwórców, producentów i dostawców oleju palmowego z certyfikacji oleju palmowego.
By wyeliminować z europejskiego rynku produkty przyczyniające się do globalnego wylesiania wzięliśmy udział w kampanii #Together4Forests. Włączyło się w nią 150 organizacji w całej UE, którym udało się uzyskać ponad milion głosów poparcia. Dzięki temu odbyły się największe w historii Komisji Europejskiej konsultacje publiczne dotyczące tematu środowiskowego.
Pandemia dotknęła wiele branż gospodarki, jedną z tych które ucierpiały najbardziej jest branża tekstylna. Modelu, w którym nowa kolekcja ubrań pojawia się co 3 tygodnie, nie da się utrzymać w czasie zamrażania i odmrażania gospodarki. Problem w tym, że już przed pandemią olbrzymia ilość produkowanych ubrań była ogromnym obciążeniem dla środowiska, a branża tekstylna drugim największym trucicielem po branży petrochemicznej. Co sekundę na wysypisko trafia wywrotka tekstyliów, każdego roku tracimy też 500 miliardów dolarów nie przetwarzając zużytych tekstyliów. Póki co udaje nam się przetworzyć i ponownie wykorzystać tylko 1% z nich! Krokiem do zmiany na lepsze jest List Otwarty, który Fundacja WWF podpisała z czołowymi firmami i markami modowymi oraz organizacjami pozarządowymi. Wśród postulatów znajduje się między innymi nawołanie do utrzymania i wzmocnienia zobowiązań korporacyjnych w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Inwestujemy też nasze siły we współpracę z młodymi i dla młodych. To młode pokolenie będzie najdotkliwiej odczuwało skutki dewastacji środowiska. Młodzi też często widzą wyraźniej to, co umyka uwadze starszych pokoleń. Martwią się o klimat, wyczerpujące się zasoby naturalne planety i wymierające gatunki roślin i zwierząt.
Pracujemy już zatem od przedszkola. Dzięki partnerstwie z czasopismem „Bliżej Przedszkola” na stronie pisma znajdziecie nasze artykuły o tym jak prowadzić edukację klimatyczną już wśród cztero- i pięciolatków!
Opublikowaliśmy młodzieżową wersję „Living Planet Report. Przewodnik dla młodzieży”, gdzie powiązania między zmianą klimatu, a utratą bioróżnorodności biologiczną są przedstawione w przystępnych, kolorowych infografikach.
To z czego jesteśmy naprawdę dumni to z rozpoczęcia partnerstwa z ZHP! To największa organizacja wychowująca dzieci i młodzież w Polsce. Nasze nowe 3-letnie partnerstwo edukacyjne rozpoczęliśmy wspierając wysiłki harcerek i harcerzy w nowej propozycji programowej ZHP EkoDrużyna i EkoGromada.
To, co jest szczególnie bliskie naszemu sercu to działania na rzecz edukacji klimatycznej, która powinna być powszechna, włączająca i dająca poczucie, że każdy z nas może mieć wpływ i budować presję społeczną na tych, którzy decydują o polityce środowiskowej. Wymiana wiedzy jest jedną z płaszczyzn aktywizmu ekologicznego, w który wg nas zaangażować się może każdy. To dlatego zostaliśmy partnerem projektu „Edukacja dla Klimatu”. Dzięki niemu w samym Krakowie i okolicach zostało przeprowadzonych już około 90 warsztatów, a to dopiero początek. Docelowo lekcje o klimacie dla młodzieży poprowadzi sama... młodzież. My pomożemy!