ŚRODOWISKO
ZAANGAŻUJ SIĘ
KONTAKT
-
Fundacja WWF Polska
ul. Usypiskowa 11
02-386 Warszawa
kontakt@wwf.pl
Apelujemy o uzupełnienie podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu.
PODPISZ PETYCJĘ!
I namów do tego innych
Dziękujemy za Wasze podpisy!
Petycja została złożona w lipcu 2021.
Petycja za edukacją klimatyczną w szkołach
Warszawa, 22 kwietnia 2021 roku
Szanowny Panie Premierze,
zwracamy się do Pana Premiera z apelem o podjęcie przez Polski Rząd pilnych i konkretnych działań na rzecz ochrony klimatu, aby ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5⁰C i ochronić planetę Ziemię, nasz wspólny dom, przed najgorszymi skutkami kryzysu klimatycznego.
Według ONZ edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu. Nauczanie oparte na aktualnej i rzetelnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne – niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. W obecnej podstawie programowej nauczania w Polsce informacje na temat zmiany i ochrony klimatu są w większości rozproszone, wybiórcze, nie pokazujące złożoności i wielowątkowości tematyki oraz nie zawsze aktualne. Wiele tematów związanych ze zmianą klimatu znajduje się wyłącznie w rozszerzonych programach nauczania.
Dlatego w trosce o przyszłość naszych dzieci i kolejnych pokoleń apelujemy o uzupełnienie podstawy programowej nauczania w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Edukacja ta powinna być oparta na danych naukowych i prowadzona w ramach obowiązujących przedmiotów.
Miliony Polaków podejmują codzienne wysiłki na rzecz ochrony klimatu, żyjąc w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny środowisku. Na całym świecie coraz więcej rządów, organizacji i firm określa swoje cele redukcji emisji. Jednak, aby osiągnąć cele Porozumienia Paryskiego, już teraz musimy podjąć zdecydowane kroki, budując zrównoważoną i silniejszą gospodarkę, która przyniesie korzyści zarówno całemu społeczeństwu, jak i planecie.
Tylko działając razem, możemy zadbać o nasz wspólny dom i stworzyć lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Naukowcy są zgodni: przed nami decydująca dekada. Musimy działać już teraz we wszystkich obszarach, z uwzględnieniem rzetelnej edukacji klimatycznej.
Z poważaniem,
sygnatariuszki i sygnatariusze petycji
Co chcemy osiągnąć?
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów.
Chcemy zachęcać jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Apelujemy do polskiego rządu o uzupełnienie podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Według ONZ edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu.
Petycję wraz z informacją o liczbie zebranych podpisów chcemy następnie przekazać do Prezesa Rady Ministrów.
Jak to działa?
1. Podpisz petycję
W naszej petycji apelujemy o uzupełnienie podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu.
2. Zachęć innych
Zostań ambasadorem naszej kampanii, udostępnij petycję w social mediach i zachęć znajomych do jej podpisania!
3. Apel do rządu
Petycję wraz z informacją o liczbie zebranych podpisów chcemy przekazać do Prezesa Rady Ministrów.
WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny, UN Global Compact Network Poland, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl - wspólnie, jako partnerzy, zaczynamy kampanię na rzecz edukacji klimatycznej w szkołach.
dołącz do nas!
Zapraszamy organizacje pozarządowe do wsparcia naszego apelu. Prześlij logo i pełną nazwę organizacji (która pojawi się pod logotypem) na adres: apel@edukacjaklimatyczna.com.
Następnie podpisz i udostępnij apel by dotarł do jak największej liczby osób. Każdy głos się liczy!
Często zadawane pytania
22 kwietnia, z okazji Światowego Dnia Ziemi, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl. – wspólnie, jako partnerzy, rozpoczynają kampanię społeczną na rzecz edukacji klimatycznej.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów. Wspólnie z partnerami chcemy zachęcać jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Apelujemy do polskiego rządu o uzupełnienie podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Według ONZ edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu. Budowanie świadomych i odpowiedzialne postawy społecznych jest niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia.
Zbierając jak największą liczbę podpisów pod petycją, chcemy pokazać skalę społecznego poparcia dla wprowadzenia realnej zmiany w systemie edukacji, czyli uzupełnienia podstawy programowej nauczania w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Edukacja ta powinna być oparta na danych naukowych i prowadzona w ramach obowiązujących przedmiotów.
W obecnej podstawie programowej nauczania w Polsce informacje na ten temat są w większości rozproszone, wybiórcze, nie pokazujące złożoności i wielowątkowości tematyki oraz nie zawsze aktualne. Wiele z nich znajduje się wyłącznie w rozszerzonych programach nauczania.
Kampania jest rezultatem współpracy różnych podmiotów – przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji i biznesu. Wszyscy angażują się w ten projekt ze względu na wspólny cel, którym jest stworzenie lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń na naszej planecie – naszym wspólnym domu. Wszyscy partnerzy od lat prowadzą i angażują się w liczne inicjatywy dotyczące ochrony środowiska i klimatu.
Teraz wspólnie chcemy zwrócić uwagę na rolę i potrzebę prowadzenia rzetelnej edukacji klimatycznej w szkołach. Jesteśmy przekonani, że tylko poprzez wspólne działania wielu różnych podmiotów i zaangażowanie całego społeczeństwa, możemy zmierzyć się teraz i w przyszłości z wyzwaniami kryzysu klimatycznego.
W kampanii mowa o zielonych miastach. Co wspólnego ma to z edukacją klimatyczną? To mieszkanki i mieszkańcy w dużej mierze tworzą swoje miasta i wpływają na jakość życia w nich. Chcemy pokazać, że przestrzeń, w której żyjemy może być dużo przyjaźniejsza.
Zielony kolor kojarzy się dwojako - z drzewami i roślinnością, ale także z zieloną, pochodzącą z odnawialnych źródeł energią. Wprowadzenie obydwu z tych czynników pozwoli miastom zaadaptować się do zmian klimatu i przeciwdziałać katastrofie.
Roślinność jest jedynym naturalnym producentem tlenu na Ziemi. Stanowi też schronienie i pokarm dla wielu gatunków. Jest szczególnie istotna dla zachowania miejskiej bioróżnorodności, zwłaszcza wśród owadów. Jej obecność w miastach wpływa na jakość powietrza, którym oddychamy, a oprócz tego po prostu upiększa krajobraz. Ponadto pomaga lokalnie zaadaptować się do zmian klimatu. W upalne dni obecność drzew obniża temperaturę, a ich cień pozwala na chwilę wytchnienia od ekstremalnej pogody.
Przeprowadzenie sprawiedliwej transformacji energetycznej i przejście na odnawialne źródła energii to jeden z najważniejszych czynników w walce z katastrofą klimatyczną. Marzymy o miastach, które mogą funkcjonować w sposób przyjazny dla Planety, nie emitując tak wielu gazów cieplarnianych, przyczyniających się do wzrostu temperatury.
To ważne, aby od najmłodszych lat pokazywać, że możemy tworzyć miasta inaczej, a ich najmłodsi mieszkańcy i mieszkanki byli tego świadomi.
Dzikie łąki oprócz stanowienia ważnej i pięknej części polskiego krajobrazu, są naturalnym środowiskiem dla zróżnicowanych gatunków zwierząt, roślin i owadów- są ostoją dla polskiej bioróżnorodności.
Dzikie łąki są szczególnie narażone na skutki zmian klimatu, jakimi są m.in. częstsze ekstrema pogodowe i częstsze susze. Jako przykład ekstremum, można wymienić gwałtowne i silne ulewy. Nagle i intensywnie spadająca woda nie wsiąka do gleby, a spływa po jej wierzchu, trafiając tym samym do rzek. Ulewy przyczyniają się również do erozji gleby, ponieważ wypłukują z niej minerały i składniki odżywcze.
Problem suszy staje się coraz bardziej realny i dotyka coraz bardziej polskie społeczeństwo. Wysokie temperatury powietrza, duża liczba dni słonecznych i niskie opady atmosferyczne wywołały w 2018 i 2019 roku długotrwałą suszę rolniczą na terenie całej Polski. W 2018 r. straty dotknęły prawie 3,5 mln ha obszarów rolnych i wynosiły ponad 3,5 mld zł. Na pomoc dla tych, którzy zostali dotknięci suszą w 2018 roku polski rząd przeznaczył ponad 2 mld złotych. Z kolei po suszy w 2019 r. rolnicy złożyli ponad 353 tys. wniosków na łączną kwotę pomocy w wysokości 2,3 mld zł. Bezśnieżna, sucha i ciepła zima uniemożliwia odbudowę wilgoci w glebie, dlatego problem ten może się pogłębiać z każdym rokiem.
Zmiana średnich temperatur powietrza jest już czymś, czemu nie da się zaprzeczyć. W czerwcu 2018 roku zanotowano wzrost średniej temperatury powietrza w Polsce o blisko 2,5°C (w porównaniu ze średnią wieloletnią na większości obszaru Polski). W Polsce zachodniej wzrost średniej temperatury przekroczył ponad 3°C: w Poznaniu 3,1°C, we Wrocławiu 3,2°C. Globalnie, lipiec 2019 roku okazał się najgorętszy w historii globalnych pomiarów temperatur. 2019 rok był najcieplejszy w historii pomiarów w Polsce.
Morze Bałtyckie dzieli się z nami swoimi bogatymi zasobami, daje nam tlen, którym oddychamy, przyczynia się do regulacji klimatu. Niestety, zmiana klimatu i rosnące temperatury, wynikające z działalności człowieka, to gigantyczne zagrożenie i czynnik nieodwracalnych zmian dla ekosystemów morskich.
W Polsce tylko w ostatnich 70 latach średnia temperatura wzrosła o 1,7°C. Obserwujemy zwiększoną częstotliwość i natężenie burz i upałów. Straty związane z gwałtownymi zjawiskami sięgają już ok 9 mld złotych rocznie. Ocieplenie klimatu wywołuje zmianę wzorców pogodowych i stanowi zagrożenie dla naszego zdrowia.
Jedną z bardziej widocznych zmian jest zmiana występowania pokrywy śnieżnej. Z powodu wzrostu temperatur i zwiększonego parowania okres zalegania pokrywy śnieżnej i jej grubość zmniejszają się, powodując jeszcze większe parowanie podłoża, co wpływa na spadek zasobów wodnych kraju. Oznacza to krótsze zimy ze śniegiem lub zupełny jego brak w Polsce. Podczas poprzedniej zimy, w roku 2020, na wielu obszarach Polski pierwszy śnieg spadł dopiero 29 stycznia, co jest sytuacją niespotykaną w historii.