ŚRODOWISKO
ZAANGAŻUJ SIĘ
KONTAKT
-
Fundacja WWF Polska
ul. Usypiskowa 11
02-386 Warszawa
kontakt@wwf.pl
Naukowcy podkreślają: teraz albo nigdy. Ograniczenie najtragiczniejszych skutków kryzysu klimatycznego wymaga bezprecedensowych reform, a czas na ich wprowadzenie dramatycznie ucieka. I choć decyzje polityczne są tu kluczowe, bez aktywnego udziału biznesu nie mamy szans dokonać zmian, które pozwolą nam ocalić planetę przed katastrofą klimatyczną. Dlatego podczas zbliżającego się Szczytu Klimatycznego COP 27 głos przedsiębiorców będzie szczególnie ważny.
W kwietniu 2022 r. ponad 100 polskich naukowców podpisało Apel Klimatyczny, przygotowany wspólnie z WW Polska, w którym podkreślamy konieczność podążania za głosem nauki i podjęcia działań zmierzających do natychmiastowej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Naszą odezwę skierowaliśmy do polityków, samorządów, obywateli i przedstawicieli biznesu.
„Przedsiębiorcy, Wasze działania są tak samo ważne! Każdy kilogram wyemitowanych gazów cieplarnianych, każdy ubytek różnorodności biologicznej może wyjąć z piramidy życia strukturę, dzięki której funkcjonujemy, i przeważyć szalę. Od przedsiębiorców oczekujmy obliczenia swojego śladu węglowego, obniżenia go, a docelowo – neutralności klimatycznej. Zwiększą w ten sposób swoją konkurencyjność” – czytamy w apelu.
Ten głos nie przeszedł bez echa wśród polskiego biznesu. Liderzy proklimatycznych zmian podpisali się pod apelem, dając tym samym władzom wyraźny znak: polska gospodarka jest gotowa na konieczne reformy, które pozwolą na ograniczenie wzrostu globalnej temperatury. Wśród firm – sygnatariuszy apelu – znalazły się znalazły się Boston Consulting Group, UPM, UPM Kymmene sp. z o.o., UPM Raflatac, Danone, Orange Polska, LUX MED sp. z o.o., ING Bank Śląski SA, VELUX Polska, LPP S.A., Group One.
– Firmy muszą przyłączyć się do walki o klimat i wykazać, że podejmują ambitne działania już teraz, a nie tylko planują je w przyszłości. Cieszymy się, że coraz więcej firm działających w Polsce to rozumie – podkreśla Marcin Kowalczyk, Ekspert ds. Polityki Klimatycznej w WWF Polska. – Tematem przewodnim tegorocznego Szczytu Klimatycznego COP 27 jest wdrażanie konkretnych działań i to właśnie chcemy usłyszeć od firm: jak wdrażają zmiany, których dziś tak bardzo potrzebujemy!
Działania na rzecz klimatu nie tylko są wyrazem troski o planetę i naszą przyszłość, ale też zwyczajnie się biznesowi opłacają. Firmy są zawczasu przygotowane na zmiany w prawie, które będą wynikały z polityki klimatycznej, i zwiększają swoją konkurencyjność. Marki, które dbają o naszą przyszłość, mają też lepszy wizerunek i pozycję wśród klientów i inwestorów, są postrzegane jako odpowiedzialne i innowacyjne.
Klimatyczni maruderzy narażają się natomiast na ryzyko biznesowe. Opóźniając działania na rzecz klimatu, przedsiębiorstwa będą zwiększać starty w gospodarce związane z postępującym kryzysem klimatycznym (katastrofy naturalne, gwałtownie zmieniające się warunki pogodowe bardzo mocno uderzają w gospodarkę!). Firmy, które nie chcą wprowadzać rozwiązań dobrych dla klimatu, zostaną w tyle. Coraz więcej przedstawicieli globalnego biznesu wie, że od działań proklimatycznych nie ma już odwrotu i nie będą współpracować z tymi, którzy tego nie rozumieją. Przedsiębiorstwa przywiązują coraz większą wagę do śladu węglowego swoich dostawców, a konsumenci chętniej wybierają produkty i usługi, których wytworzenie nie napędza kryzysu klimatycznego. Firmy korzystające z energii z paliw kopalnych będą tracić na konkurencyjności i napotykać rosnące trudności w sprzedaży, pozyskaniu kontraktów, kredytów oraz pomocy publicznej.
Walka ze zmianą klimatu i ochrona dzikiej przyrody muszą stać się priorytetem nie tylko dla polityków, ale i dla biznesu, a także nas – konsumentów. My też mamy wpływ na to, jak będzie wyglądać biznes przyszłości. Co możesz zrobić? Głosuj portfelem! Wybieraj produkty i usługi firm, które stawiają na zrównoważony rozwój, korzystają z odnawialnej energii i ograniczają swój ślad węglowy.